Notariskosten voor een oud huis
Geschreven door De redactie van Meilleurtaux .
Aangepast op 26 september 2024.
Leestijd :
5 min
Als u een huis koopt, zijn er altijd kosten verbonden aan de transactie. Deze kosten staan bekend als notariskosten, een algemene term die de kosten van de koopakte, registratiekosten (voor een ouder huis) of btw (voor een nieuw huis) en eventuele leenkosten in verband met het afsluiten van een hypotheek, dekt.
We zullen ons hier richten op de registratiekosten voor de aankoop van een ouder huis, die het leeuwendeel van deze kosten vormen. Dit is een belasting op de aankoop van een woning. Ze moeten aan de notaris worden betaald wanneer de koopakte wordt ondertekend, binnen maximaal vier maanden na de ondertekening van de verkoopscompromis.
Wat zijn notariskosten voor oudere eigendommen?
De term “notariskosten” wordt vaak gebruikt, maar de nauwkeurigere term is “kosten voor de akte”. Deze kosten worden altijd volledig betaald op de dag dat de koopakte wordt ondertekend.
De kosten vallen uiteen in 4 punten:
- Overdrachtsbelasting voor lokale overheden
- Notariskosten
- Formaliteiten en andere notariskosten
- Zekerheid van eigendom.
Bij het investeren in oudere eigendommen is het belangrijk om in gedachten te houden dat het eigendom van deze eigendommen al is overgedragen.
Welk tarief voor uw project?Registratierecht in het Waals Gewest: 12,5%
In Wallonië bedraagt het standaard registratierecht 12,5% van de aankoopprijs.
Dit betekent dat u voor een eigendom (huis, appartement, studio, enz.) met een aankoopprijs van € 200.000, op voorwaarde dat de verkoopprijs overeenkomt met de waarde van het eigendom, € 25.000 registratierechten moet betalen. Dat is de theorie!
Aftrek van € 20.000
Als u hiervoor in aanmerking komt, is er een aftrek op de eerste € 20.000 van de aankoopprijs. In dit geval moet registratiebelasting worden betaald over de schijf van € 180.000, wat neerkomt op een vermindering van € 2.500.
Voorwaarden
Er zijn echter een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan om van deze tegemoetkoming te kunnen profiteren: het onroerend goed moet worden aangekocht door een natuurlijk persoon of natuurlijke personen in volle eigendom. Behalve in geval van overmacht of dwingende redenen, moet de koper ten minste drie jaar in het onroerend goed wonen als hoofdverblijfplaats. Bovendien mogen ze op het moment van ondertekening van de koopakte niet al een ander onroerend goed in volle eigendom bezitten.
Verlaagd tarief voor bescheiden woningen
Het is ook mogelijk om een verlaagd tarief van 6% of zelfs 5% van het registratierecht te krijgen in plaats van 12,5% voor de aankoop van een bescheiden woning. Dit betekent dat het kadastraal inkomen niet hoger is dan € 745 (als u minder dan 3 kinderen ten laste hebt, anders is het bedrag hoger).
Tarief van 6%: dit is van toepassing op een plafond voor de aankoopprijs (jaarlijks geïndexeerd). In 2022 was dit € 167.000. Tenzij de woning zich in een woondrukgebied bevindt, in welk geval het plafond € 178.000 is. De rest van het bedrag is daarentegen onderworpen aan het tarief van 12,5%.
In het laatste geval, voor een woning die € 200.000 kost, moet u € 9.480 + € 2.750, dus € 12.230 aan registratierechten betalen.
Tarief van 5%: dit zijn dezelfde voorwaarden als voor het 6%-tarief, maar de koper kan er alleen van profiteren door een sociale hypothecaire lening af te sluiten bij het Waals Gewest (Accesspack). Onder dezelfde voorwaarden moet u € 7.900 + € 2.750, dus € 10.650 aan registratierechten betalen.
Welk tarief voor uw project?Inschrijvingsrecht in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 12,5%
In Brussel zijn de registratierechten ook standaard vastgesteld op 12,5% van de aankoopprijs. Er zijn echter ook verminderingsmogelijkheden.
Vrijstelling van € 175.000
De aftrek is veel hoger dan in het Waalse Gewest vanwege de hogere prijzen op de vastgoedmarkt: € 175.000 op registratierechten. Dit geeft een vermindering van € 21.875. De rest is onderworpen aan het tarief van 12,5%.
Voor een vastgoedaankoop van € 200.000 hoeft u dus maar € 3.125 aan registratierechten te betalen. Maar u moet nog steeds een geschikte woning vinden voor die prijs. Voor een woning van € 300.000 zouden de registratierechten stijgen tot € 15.625.
Voorwaarden
Er zijn ook een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan. De eerste is dat de aankoopprijs niet hoger mag zijn dan € 500.000. Net als in Wallonië moet het onroerend goed worden aangekocht op basis van vrije eigendom en geheel of gedeeltelijk worden gebruikt voor woondoeleinden. De koper moet de woning binnen twee jaar als hoofdverblijf betrekken en er minstens vijf jaar wonen. Uiteraard mag de koper op het moment van de ondertekening van de akte niet al een andere onroerende zaak in volle eigendom bezitten.
Registratierechten in het Vlaams Gewest: 3% of 12%
Het systeem verschilt aanzienlijk van dat in andere gewesten. Sinds 2022 (voor de ondertekening van de notariële akte) zijn er twee basissystemen van kracht voor registratierechten in Vlaanderen.
Een tarief van 3%: voor de aankoop van een alleenstaande, vrijstaande woning om in te wonen. U hoeft dus nog geen huiseigenaar te zijn.
Een tarief van 12%: in alle andere gevallen (met het oog op verhuur aan derden als tweede woning, enz.). Tenzij de woning ten minste negen jaar wordt verhuurd via een sociaal makelaarskantoor. Dan is het tarief 7%.
Als het huis voor € 300.000 wordt gekocht, bedragen de registratierechten dus € 9.000 in het eerste geval (3%) en € 36.000 in het tweede geval (12%). Er zijn echter ook extra tariefverlagingen beschikbaar.
Verlaagd tarief
Verlaagd tarief van 1%: dit geldt voor de aankoop van een eengezinswoning (onderworpen aan het 3%-tarief) als onderdeel van een ingrijpende energierenovatie of gedeeltelijke verbouwing. Ook als het pand een beschermd monument is, is het 1%-tarief van toepassing op voorwaarde dat 5% van de aankoopprijs bestemd is voor de instandhouding van het erfgoed.
In deze gevallen, voor een pand dat voor € 300.000 is gekocht, zal het registratierecht dus € 3.000 bedragen.
Extra kortingen. Als het onroerend goed maximaal € 240.000 (voorsteden en stadscentra) of € 220.000 (overal elders in Vlaanderen) kost, wordt een extra vermindering toegepast op de registratierechten: € 2.800 als het basistarief van 3% wordt toegepast en € 960 als het tarief van 1% wordt toegepast.
Welk tarief voor uw project?Kosten hypotheekakte
Notariskosten omvatten ook de kosten van de hypotheekakte, op voorwaarde dat er een hypotheek is afgesloten. Deze moeten worden opgeteld bij de kosten van de koopakte (notariskosten, zoekkosten en administratieve formaliteiten).
De kosten van de akte (hypotheek) omvatten:
- Registratierecht: een belasting van 1% van het bedrag dat via de hypotheek is verzekerd (kapitaal + toebehoren).
- Hypothecaire registratierechten: een heffing van 0,30% van het geleende kapitaal en bijkomende kosten.
- Hypotheekkosten: een forfaitair bedrag toegewezen aan de staat voor hypotheekformaliteiten en de afgifte van afschriften en certificaten. Het bedrag varieert tussen € 220 en € 950, afhankelijk van de waarde van de hypotheek.
- De notariskosten voor deze koopakte: volgens een wettelijk bepaald tarief.
- De administratieve kosten van het werk van de notaris.
U kan de kosten van uw lening ook online berekenen.
Om een idee te krijgen van de kosten van alle notariskosten voor een hypothecair krediet, aarzel dan niet om een gratis simulatie te vragen aan uw kredietmakelaar van Meilleurtaux. U kan beginnen met een online simulatie.
Geschreven door
De redactie van Meilleurtaux